Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Realitní marketing > Výkonnostní marketing pro firmy > Jak funguje SEO > SEO analýza

SEO analýza

Když se řekne SEO analýza, může to mít mnoho významů. Z toho důvodu je důležité si analýzu rozdělit na jednotlivé části:

SEO analýza klíčových slov

Je užitečný nástroj pro online marketéra v různých fázích projektu. Z pravidla se skládá z analýzy hledanosti výrazů, které jsou stěžejní pro vaše podnikání nebo vyhledávání nových slov na základě kterých se vytvoří na webu nový obsah.

Případně můžeme analyzovat i konkurenci a to třeba proto abychom zjistili jak moc investují do “onlajnu”.

Pro začínající projekty (s ambicemi prodávat přes internet) je naprosto klíčová. Bez ni budete střílet slepými nábojemi a nikdy netrefíte vaši cílovou skupinu.

U projektů, které již nějakou dobu fungují to bude krapet odlišné. Váš specialista by vám měl poradit frekvenci ve které analýzu provádět. Na konci dne bude určení frekvence individuální záležitost a nelze ji paušalizovat.

Jak často provádět SEO analýzu klíčových slov? Je jedna analýza ročně málo?

To záleží. Neexistuje jedna univerzální kuchařka pro všechny. Musíte vzít v úvahu několik faktorů, jako například:

Jak rychle váš obor inovuje / mění se?

Pokud se pohybujete v nepružném oboru a inovace jsou na místo samozřejmosti brané jako sprosté slovo, tak je téměr jisté, že analýzu klíčových slov stačí provést za jednou ročně.

Naopak. Příkladem rychle měnícího se prostředí jsou kryptoměny. S jejich rostoucí popularitou vidíme, že obor financí prochází porodními bolestmi a mění se vnímání peněz. Státy začínají kryptoměny regulovat a tím vznikají nové otázky. Za takové situace může váš specialista dělat analýzy každý měsíc.

Co očekáváte od SEO?

SEO není spása pro každou situaci “představte si obrázek SEO specialisty, který se dusí sáčkem, který si sám hodil přes hlavu” některé obory mohou mít minimální hledanost a nebo tak velkou konkurenční bariéru, že se nevyplatí do SEO investovat.

Navíc vzhledem k dlouhodobému charakteru optimalizace budete potřebovat trpělivost budhistického mnicha a mysl technologického nerda.

Ahrefs udělal užitečnou studii, ze které vyplynulo, že stránky, které jsou starší rankují ve většině případů lépe než mladší stránky. Naštěstí SEO není o prvních pozicích, nýbrž o tom aby váš web byl dohledatelný vašim cílovým zákazníkem na dotazy, které ho zajímají.

Co očekáváte od SEO?

Budget pro SEO

Nechoďte ke kadeřníkovi pro odpověď na otázku jestli se máte ostříhat. Neptejte se vašeho SEO konzultanta jakou část budgetu na online marketing by doporučoval investovat do SEO.

Zeptejte se někoho nestranného. To může být externí agentura nebo freelancer, který nemá “kůži ve hře” a díky tomu bude objektinější.

Taky si dejte pozor na to, že specialisté mají ve zvyku při tvorbě budgetu obcházet základy statistiky a vystřelí náhodné číslo na základě jejich intuice.

Neberte mě špatně, to číslo může být přesné, jenže pravděpodobně nebude. Opravdu chcete vaši strategii postavit na náhodě? Chtějte vědět jak se k číslu dopracovali a s jakými domněnkami pracovali.

Analýza “On page” faktorů

Co to jsou On page faktory? Jednoduše je to všechno co se nachází na vaši stránce. Od obsahu, meta popisků, nadpisů, alternativních popisků u obrázků až po vnitřní prolinkování webu.

Výhodou je, že jsou všechny pod vaši kontrolou.

Možná jste slyšeli, že “obsah je král” a víte co? Je to pravda, Google miluje posedlé experty, kteří sdílejí se světem své know-how.

S příchodem algoritmů YMYL (Your Money Your Life) a EAT (Expertize Authoritativeness Trustworthiness) se klade větší a větší tlak na užitečný obsah.

To potvrzuje Google ve svých pokynech kde říká, že účelem vytvoření webové stránek je pomoc uživatelům.

Analýza On page faktorů

Kvalita > kvantita

Když aplikuju Paretovo pravidlo, že 20% aktivit tvoří 80% výsledku, tak si bez váhání vyberu kvalitní a originální obsah.

Zde kladu velký důraz na slovo originální. Jak často budete publikovat je irelevantní. Pamatujte, že trvá měsíce ne-li roky než se kvalitní obsah probojuje na první pozice (viz obrázek níže).

Jste expert ve vašem oboru? Ne? Ponořte se do knížek a článků ať se jedním stanete a potom jděte o svých znalostech psát a odměna vás nemine.

V již zmiňovaném výzkumu od Ahrefs narazili na další zajímavost. Tou je procento stránek, které jsou mladší než jeden rok a rankují na prvních 10 pozicích. Z čehož vyplývá, že Google jednoznačně upřednostňuje starší obsah.

Google jednoznačně upřednostňuje starší obsah

Jak často On page faktory analyzovat?

To záleží na kontextu. Kdy jste naposledy prováděly analýzu on page faktorů? Nikdy? V tom případě je prospěšné kontrolu provést, díky tomu zjistíte kde máte na webu díry, kterýma vám protékájí návštěvníci a s nimi i konverze.

Kdy byla poslední velká (core) aktualizace Googlu? Včera? Nechte vašeho specialistu zpracovat SEO analýzu ať zjistíte jak se změny v algoritmech dotknou vaši webové stránky.

Další situace, která si o analýzu On page faktorů žadoní je začátek spolupráce se SEO specialistou.

Výstupem je dokument ve kterém jsou shrnuty body ve kterých webová stránka pokulhává a jeho hlavní část: jaké je řešení problémů.

Jak na analýzu ON page faktorů?

Nemusí to být žádná raketová věda. S programem jako třeba SEM rush bude mít SEO specialista hotovou analýzu ON page faktorů v řádu pár minut. Ta těžší část analýzy není otázka “jak ji provést?” nýbrž “jak vyřešit problémy, které program odhalí?” To je oříšek na rozlousknutí pro vašeho SEO specialistu.

Jak na analýzu ON page faktorů?

Analýza zpětných odkazů

Zpětný odkaz je hypertextový odkaz, který vede na vaši webovou stránku. V ideálním případě je to odkaz typu “do-follow”, který předává vaši doméně tzv. link juice.

Co to je link juice?

Každá webová stránka je jiná. Některé jsou méně kvalitní než jiné. Odkaz ze zaběhlé stránky má větší link juice než odkaz z nově založené stránky. Obecně platí, že nové stránky mají menší autoritu a trvá několik let než ji získají.

Představte si následující situaci. Nejlepší kamarád/ka vám doporučí restauraci se kterou byl mimořádně spokojený. Jídlo bylo skvělé, obsluha byla na jiné planetě a na závěr za nimi přišel šéfkuchař. Prostě pecka! Teď si představte, že vás na ulici zastaví člověk, kterého vidíte poprvé a vábí vás do restaurace, která se otevírá v místě vašeho bydliště.

Do které restaurace byste šli?

Google přemýšlí nad zpětnými odkazy podobně jako lidé nad doporučením. Jinými slovy, rádi doporučíme ostatním službu / produkt která nás mimořádně potěšila.

MOZ vytvořil pro SEO specialisty (a my mu děkujeme) metriku s názvem autorita domény. Každé webové stránce přisuzuje hodnotu na stupnici od 1-100.

Faktory, které ovlivňují autoritu domény

  • kolik odkazů vede na vaši webovou stránku
  • jak jsou kvalitní A.K.A. jakou mají autoritu domény
  • jsou typu “do-follow”, “no-follow” nebo “sponsored”

Z dat vychází, že stránky, které mají vyšší autoritu domény se vyskytují ve výsledcích hledání na lepších pozicích než webové stránky s nižší autoritou.

Faktory, které ovlivňují autoritu domény

Nutno říci, že autorita domény není oficiální faktor Googlu. Je to metrika se kterou přišel Moz a marketéři ji začali využívat ve velkém.

Jaký je rozdíl mezi do-follow a no-follow odkazy?

“No-follow” odkazy nepřenáší žádnou link juice a naopak.

Jak si zvolím jestli můj odkaz bude no-follow?

Většina redakčních systémů vytváří automaticky “do-follow” odkazy a tudíž pro vytvoření “no-follow “ máte dvě možnosti.

Varianta A: řekněte svému webovému administrátorovi a on bude / by měl vědět o čem je řeč (případně ho zachrání Google).

Varianta B (pro ty co se nebojí zdrojového kódu): Podíváte se pod kapotu vašeho webu a přidáte do odkazu ' rel=“nofollow” ' Takže v praxi to bude vypadat nějak takto.

<a href="zpetnyodkaz.cz" rel="nofollow">Další webová stránka</a>

Odkazy ze sociálních sítí mají z pravidla no-follow charakter.

Strategie pro zisk zpětných odkazů

Princip, který musíte dodržovat pro zisk kvalitních odkazů je prostý. Vytvářejte užitečný obsah, který je hoden sdílení a jiné webové stránky na něj budou odkazovat.

Funguje to, ale musí to být fakt nářez.

Neexistuje žádná generická strategie pro zisk zpětných odkazů. Každá firma si musí vytvořit vlastní strategii, která bude reflektovat jejich potřeby. Tady přichází na řadu kreativní stránka linkbuildingu. Tady je pár nápadů pro zisk zpětných odkazů:

  • Oslovte své dodavatele nebo odběratele, kteří mají webovou stránku
  • Zaregistrujte se do oborově specifických online katalogů
  • Vytvořte kampaň pro své zákazníky ve které bude podmínkou odkaz na vaši webovou stránku
  • Napište psanou referenci a vyměňte ji za odkaz na vaši stránku
  • Darujte peníze nebo svou expertízu neziskové organizaci výměnou za zpětný odkaz na jejich webu

Nebo můžete použít portál placla.cz na němž najdete vhodného kandidáta pro zpětný odkaz. Má to ovšem háček. Google se dlouhodobě staví negativně ke kupování zpětných odkazů.

Google se dlouhodobě staví negativně ke kupování zpětných odkazů

Z toho důvodu bych byl v tomto ohledu velmi opatrný, jste totiž na velmi tenkém ledu.

Alternativou je přidat do zdrojového kódu tag “rel=sponsored” čímž ale ztrácí odkaz svůj link juice a chová se stejně jako “no-follow” odkaz.

Google říká, že sponzorované nebo “no-follow” odkazy nejsou směrodatné, nicméně i když nepřenáší žádnou link-juice, vyhledávač je bere jako tipy a tudíž nejsou zcela bezcenné.

Jak vypadá kvalitní zpětný odkaz?

Neil Patel analyzoval nejlépe rankující eshopy na klíčové slovo “psí krmivo” a 80% odkazů měly autoritu domény v rozmezí 20-30. Můžeme tomu říkat princip 20-30 z čehož vyplývá, že většina odkazů pochází ze stránek s autoritou domény v rozmezí 20-30. Čím větší autorita domény, tím lepší link-juice vašemu webu odkaz přenese.

Druhá známka kvality je relevance. Jinými slovy, odkazující web tématicky souvisí s obsahem na vašem webu a není součástí jakýchkoliv schémat pro zisk či prodej zpětných odkazů.

Faktor na který se vyplatí myslet je anchor text. Jedná se jednoduše o text, který nese samotný odkaz viz příklad níže.

Ukázkový příklad:

Lorem ipsum, bla bla bla bla, klíčové slovo na které optimalizujete, bla bla bla.

Anchor text obsahuje klíčové slovo na které optimalizujeme konkrétní stránku a bude směřovat na přistávací stránku pro kterou chcete rankovat výše.

Proč získávat zpětné odkazy?

Google říká o odkazech, že jsou to “hlasy důvěry” a funguje zde přímá úměra. Čím víc kvalitních odkazů máte, tím lepších výsledků vaše SEO úsilí dosáhne.

Čím větší autoritu bude vaše doména mít, tím lépe budete rankovat ve vyhledávačích, čím lépe budete rankovat ve vyhledávačích, tím více návštěvníků na webu, čím víc návštěvníků na webu, tím víc šancí na konverzi nebo prodej, čím víc šancí na konverzi nebo prodej, tím větší obrat.

Technický SEO audit

Hodí se zejména v situaci kdy potřebujete zjistit proč se nedaří vašim SEO aktivitám. Odhalí nedostatky v obsahu, zpětných odkazech, technických vlastnostech stránky nebo třeba Core web vitals (rychlost načítání, rychlost zpětné vazby a vizuální stabilita)

Zahrnuje rychlost načítání, robot.txt, sitemap nebo schema markup, kontrolu algoritmů a zda-li nedochází k jejich porušení.

Jinými slovy, v pyramidě SEO priorit jsou to ty aktivity po kterých budete muset sáhnout pokud:

A: nacházíte se ve vysoce konkurenčním prostředí a chcete získat náskok nad konkurenty

B: jste už zkrátka na vrcholu pyramidy a nic jiného vám nezbývá.

Technický SEO audit

Google rád mění své algoritmy a že to dělá poměrně často (1000x za rok). Vzhledem k tomu, že ne všechny úpravy jsou veřejné není možné znát každou změnu rankujícího algoritmu.

Hlavní aktualizace rankujících algoritmů by měly být ranními zprávami vašeho SEO specialisty. Nechcete přeci přijít o své tvrdě vybudované pozice.

Tento článek byl napsán Tomášem Tydlačkou.

Zdroje: