Na internetu často vídám dotazy typu "co to je SEO optimalizace?" nebo "jak optimalizovat SEO?" a podobné. Za akronymem SEO se skrývá "search engine optimalization" a tudíž říkají, že budou "optimalizovat optimalizaci dohledatelnosti" je češtinářský nesmysl. Ďábel se skrývá v detailech a já jsem si nemohl pomoct.
Když začínáte spolupracovat se SEO specialistou nebo agenturou, časový horizont ve kterém budete spolupráci vyhodnocovat je alespoň 3-6 měsíců. Pro některé lidi to může být nezvyk, jelikož mají zažité okamžité výsledky u PPC kampaní. Jeho dlouhodobost je právě důvod proč je nesmírně důležité vybrat správného specialistu.
Specialista vám připraví strategii na základě vašich cílů. Pravděpodobně bude zahrnovat kombinaci těchto technik: technický audit webu, analýzu klíčových slov, linkbuilding, interní prolinkování. Zkrátka nějakou formu SEO analýzy (více na odkaze). Rozsah jednotlivých technik se bude odvíjet od stavu vašeho webu a samozřejmě i vašich cílů.
Podle aktuálních algoritmů Googlu se vyplatí publikovat originální obsah, který je pro čtenáře užitečný. Jen to nestačí. Je nutné mít po ruce specialistu, který obsah učeše pro vyhledávače. Navíc, algoritmy Googlu se neustále mění a kvalitní specialista by vás o všech změnách měl informovat.
Pokud vám bude někdo říkat "dostaneme vás na první pozice na tyto klíčová slova", tak by vám měl sepnout červený vykřičník. Ten člověk totiž pravděpodobně kecá. Misí Googlu je "Přinášet co nejrelevantnější a nejspolehlivější informace" opravdu si myslíte, že specialista je schopen porazit 130 000 geniálních doktorantů z Googlu? Velmi nepravděpodobné.
Dostat se na první pozice je těžké, v některých případech to může trvat roky a někdy jste prostě přišli pozdě a konkurence má takovou sílu, že vést vyhledávačovou bitvu (na některá klíčová slova) postrádá ekonomický smysl.
Z dat vychází, že více než 90% uživatelů kliká na jeden z výsledků na první stránce výsledků (SERP). SEO tedy není o tom na kolik hledaných výrazů jste na prvním místě, nýbrž pro kolik relevantních klíčových slov se umisťujete na prvních 10 pozicích.
Pokud jste měli v roce 2000 webovou stránku, stačilo opakovat klíčové slovo na které chcete stránku optimalizovat a voalá, jste na prvních pozicích. Dvaadvacet let je v kontextu digitálu rozdíl mezi 20. stoletím a pravěkem. Přirozeně algoritmy Googlu nebo jiných vyhledávačů se exponenciálně zlepšili.
Ku příkladu v roce 2018 Google přišel s novou aktualizací zvanou "Medic update", který zahrnoval nový algoritmus EAT. EAT je zkratkou pro E - expertízu, A - autoritu, T - věrohodnost a je to jeden z mnoha modelů, který Google používá pro vyhodnocování výsledků hledání.
Druhým příkladem je algoritmus YMYL neboli "Your Money Your Life" což v překladu znamená "tvoje peníze, tvůj život" a ten se zaměřuje na webové stránky, které lidem radí ohledně jejich zdraví nebo jak nakládat s penězmi. Obě oblasti jsou důležité a je pochopitelné, že Google pořádá hod na internetové šarlatány, kteří lidem věšejí bulíky na nos.
To, že má specialista vysokou školu zaměřenou na marketing neznamená, že z něj bude kvalitní SEO specialista. Díky škole bude mít přehled o tom jak marketing ve vyhledávačích zapadá do celkové marketingové strategie, ale ani to ho nepředurčuje k tomu aby vám přinesl výsledky z hlediska dohledatelnosti. Nehledě na to, že jakýkoliv mileniál může jít na YouTube, podívat se na pár videí a tvářit se jako SEO expert. Ptejte na výsledky práce a zjišťujte co nejvíce informací. Špatná volba vás bude stát nejen vyhozené peníze a ušlou příležitost, ale může znamenat i pokles vašich pozic.
Jak říká pořekadlo: "důvěruj, ale prověřuj"
Podle portálu indeed.com je průměrný plat SEO specialisty 39 533 Kč což je při předpokladu standardního pracovního týdne hodinová sazba 247 Kč. Chce snad někdo mít průměrné výsledky? Kvalitního specialistu je potřeba si hýčkat zlatem (říká SEO specialista). Není neobvyklé, že top SEO konzultanti si účtují více než 2500 Kč na hodinu.
Při výběru specialisty bude samozřejmě hrát roli cena a váš rozpočet. Ačkoliv by mělo platit, že čím dražší specialista, tím lepší bude výsledek vykonané práce, doporučuji před navázáním spolupráce specialistu otestovat. Chtějte po něm výsledky jeho práce, reálné situace (špatné i dobré) a jak je řešil. Použijte podobné otázky:
"Jakou největší překážku jste u předchozích projektů musel zdolat? Jak jste při jejím řešení postupovali a jaký byl výsledek? Máte nějaké certifikace, jaké?"
"Kolik nás to bude stát o co můžeme očekávat?" Je velmi těžká otázka, záleží totiž na mnoha faktorech. Startovací čára pro půlroční spolupráci s kvalitním specialistou nebo agenturou vás bude stát alespoň 30-40tis a může končit v jednotkách statisíců, záleží co všechno bude v optimalizaci zahrnuto. Optimalizace dohledatelnosti nemá univerzální velikost, která padne všem. Mezi faktory, které cenu determinují patří:
Možná vás v průběhu napadlo, že je to drahé a uděláte si to raději sami. To nedoporučuji, může se stát, že se propadnete se ve výsledcích hledání a stejně budete muset sáhnout po odborníkovi.
Pokud opravdu trváte na tom, že váš interní tým to zvládne, tak si alespoň zaplaťte kvalitního konzultanta, který vám provede důkladnou analýzu vašeho webu a za pomocí workshopu s vámi projde základní principy dohledatelnosti. SEO sice není raketová věda, ale je to dynamicky se měnící obor ve kterém techničtí nerdi jako já vládnou.