Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Blog > Marketing 101

Marketing 101



Pokud má být pravda řečena, tak jsem tento článek začal psát v den zkoušky z marketingu, abych zklidnil svůj monkey brain, který chtěl vymáčknout z každé vteřiny maximum. Vzpomněl jsem si na přístup Floyda Mayweathera Jr., ten je před bojem klidný jako voda. Jednoduše sleduje telku, povídá si s přáteli, žádná příprava na zápas, žádný extra trénink. Před zápasem, zkouškou nebo čímkoliv dalším, jak říká Floyd: „You are either ready or you are not.“ Pro ty, co nevíte: Floyd jako profi boxer nikdy neprohrál, takže jeho přístup asi nebude od věci. Každopádně, zkouška dopadla skvěle a psaní splnilo to, co vždycky má: uklidnilo mysl a utřídilo myšlenky. Naštěstí nejsem v pozici čtenáře a tyhle kydy číst nemusím *jokes* *applause*. No nic, čas přestat šaškovat a jdeme na to.

 

Když nadpis píše 101 = pro začátečníky, bude fajn začít s jednoduchou otázkou: Co to je marketing?

 

Každý z nás alespoň jednou dělal marketing, ať už vědomě či nikoliv. Jak to myslím? Doporučil jsi někdy někomu svoji oblíbenou restauraci? Říkal jsi kamarádovi, jak se ti dobře cvičí v tvém fitku? Co ta nová pánvička, kterou jsi dostal od manželky na Vánoce? No a co tvoje sympatická ségra, která ti dospěla před očima? (neberte mě za slovo prosím, jsem sarkastický parchant) Point je takový: pokud jste někomu něco doporučili, hádejte co? Už jste byli v kůži marketéra.

„Modern marketing is based on humility, empathy and effectiveness. We can show you how to do this, to find your voice, to discover the niche where you can thrive.“

Seth Godin

Když jsem se učil na zkoušku, tak mě překvapila jedna věc. U marketingového výzkumu se více než 60% lidí odmítne účastnit. Pod marketingovým výzkumem si představte třeba nějaký dotazník ve stylu: Máte rádi salám: ANO x NE. Proč tolik lidí odmítne sdělit svůj názor? Možná spěchají do práce? Co když zrovna dostali v práci vyhazov a jediné, co je zajímá je sáhnout po „becheru“? Nebo jim zrovna manželka rodí v nemocnici a oni se tam potřebují ASAP dostat? Co když si myslí, že jim bude vnucován produkt, který nechtějí a nepotřebují? Sám nedokážu odpovědět, ale co když je ten důvod jiný? Co když nemají představu o tom, co to vůbec marketingový výzkum je? K čemu je dobrý a proč by bylo dobré se ho zúčastnit?

 

Chci zbořit jeden mýtus, kteří si lidé s marketingem spojují a to ten, že marketing je disciplína o tom, jak prodat produkt, který je k ničemu lidem, kteří ho nechtějí. Přijde mi smutné, že i takoví marketéři existují. Budu parafrázovat slova Setha Godina z audioknížky This is marketing – když si položil otázku, jestli jsou marketéři etičtí, odpověděl: „někteří ano“. Poslední věcí, kterou chci aby se tohle stalo je politická debata, ale podívejme se na to, jak se ANO s Andrejem Babišem dostalo k moci. Je to krásný příklad, který všichni známe, protože jsme byli jeho obětí. Bylo to díky marketingu Marka Prchala a jeho týmu marketérů, kdy si pan podnikatel v podstatě koupil moc nad Českou republikou. Takové to, když hrajete GTA San Andreas s cheatama na nesmrtelnost a neomezené střelivo, 5 hvězd…you know, right? (men will know what I am talking about, sorry ladies) Hmm, kolik to toho parchanta asi stálo? Čistě pro zjednodušení: v době, kdy se ANO dostalo k moci, ostatní strany prostě neměly dostatečně silné proč pro investování do marketingu a jak už všichni víme: doplatili na to. Jen tak pro zajímavost. Kolik slibů si myslíte, že na billboardech bylo dodrženo? Byla Andrejkova kampaň etická? Je lhaní etické? Je fér tvořit pomalu ezoterické sliby, které nikdy nesplníte? (jen pro myšlenkový experiment, prosím nezkoušejte a jestli ano, tak to nemáte ode mě). Zkuste svému dítěti jednou jedinkrát říct, že s ním půjdete do Disney Landu: garantuju vám, že pokud svůj slib nesplníte, dítě si to zapamatuje na celý život. Nemůžete se tedy divit, jakmile budete ležet v domově důchodců, pohodička, mladé sestřičky, manželka neotravuje, však to znáte…čistou náhodou vám odejte eletrika pro přístroj, který vás držel při životě. „To máš za ten Disney Land když mi bylo 5, zmrde!“ vaše poslední myšlenky budou něco jako: „Myslím, že jsem měl jsem toho smrada vzít do Disney Landu“ (moje naivně idealistická strana by chtěla věřit, že stejně to bude s voliči pana Babiše)

 

Jasné je jedno: Andrejko svoji duši už dááávno vyměnil za peníze a moc. Jsou kampaně na cigarety etické? Je správné lidi vést k podkopávání jejich zdraví? Co to je za otázku, jasně, že ne. Zdraví máme pouze jedno. Warren Buffet použil jednu krásnou analogii. Pokud by sis měl kupovat auto s tím, že můžeš mít za celý svůj život pouze jedno jediné. Jak by ses k němu měl chovat, pokud by ti mělo vydržet 70 let? Tak to je přesně naše tělo. Máme ho pouze jedno a vyměnit ho nelze (jo jasně, fanoušci Kim Kardashian a jí podobných teď určitě koušou zlostí svoje klávesnice). Proč MC Donald investoval za rok 2019 šílených 1.62 biliónů dolarů do marketování jejich fast foodových pokrmů? Jenom pro představu, je to 34,888,644,000 Kč. To je dost čísel na jednom řádku a říkám vám, pokud jste viděli film Super Size Me jídlo v „mekáči“ je míle daleko od co by se označilo jako zdravá strava (ti co film viděli, tak přeskočte tuhle závorku). Pro ty co jste neviděli, tak se jedná o dokument/experiment, kde se frajer rozhodne 30 dní žít pouze a pouze na jídle z mekáče, celou dobu spolupracuje se třemi lékaři, kteří pravidelně moniturují jeho funkce a tělesné hodnoty. Je to šílené, jak ho to zničí. Měli jste vidět výraz jeho přítelkyně, která je veganská kuchařka, dokážete si představit, že byla natěšením bez sebe. (PRICELESS :D). Pokud jste to neviděli, tak jak tohle dočtete. GO WATCH IT! Změní vám pohled na fast foody – což je trošku smolíček, pokud milujete KFC chicken stejně jako já ????

Marketing je o službě. Marketing je o porozumění a empatii. Marketing je o lidech.

Lidé kupují z různých důvodů a to jednoduše proto, že každý jsme v jiné životní situaci a tímpádem řešíme i jiné problémy. Schválně se zamyslete, proč si kupujete pastu na zuby zrovna od výrobce XY? Co je pro vás důležité při výběru výrobce? Je to integrita? Velké jméno značky? Nebo nízká cena? Samozřejmě, že se vaše odpovědi budou lišit člověk od člověka, každý jsme jiní a tak to má být. Zkuste si představit svět, kde by každý chtěl to samé. Firmy by masově vyráběly pořád ty stejné výrobky a z marketingu by se vytratila jeho kreativní podstata, která ho činí tak nádherným. V takovém světě by vlastně žadných marketérů ani nebylo zapotřebí.

 

Jak být lidem k službě? Myslím si, že prací správného marketéra je zaměřit se pouze na lidi, kdo jsou opravdu našimi zákazníky, to znamená, že musíme přijmout myšlenku, že ne-každý od nás koupí. A to je naprosto v pořádku. Teď si tuhle skupinu definujeme? To bude vyžadovat opravdu hluboké pochopení druhé strany, neboli empatii, bez toho budete střílet od boku, ale hlavně budete střílet svými náboji, jinými slovy, budete komunikovat s lidmi, podle vašich preferencí. Slyšíte to? Vašich. Lidé se zajímají sami o sebe, ne o vás. Marketing tedy není ani z daleka o vás, je o lidech a o příbězích, které je přesvědčí, že tohle je produkt právě pro ně. Příběhy jsou zajímavé téma, jeden z důvodů je ten, že už tady jsou staletí, jinými slovy prošly zkouškou času a ukázaly se, jako nedílnou součástí lidské existence. Bible = kniha plná příběhů, Korán = same thing, Bhagavad Gita = …? (kéž by takhle lehké byly testy ve škole) Tento segway od tématu není úplně segway, co jsem tím chtěl říct je fakt, že jako lidé se rozhodujeme primárně ne podle ceny, ne podle prodavačova úsměvu, ne podle kvality, ale podle příběhu. Vezměme si příklad kytara Elvise Pressleyho. Myslíte si, že někoho zajímá z jakého materiálu ta kytara je? Pokud má struny z materiálu tohoto nebo toho? Ne, to je každému u-prdele. Kupující slintají po tom příběhu, fakt, že ji Elwis držel na koncertech, že s ní tvořil písničky, možná vedle ní i spal. Who knows. Pokud byste si měli z tohoto článku odnést jednu věc, tak je to tohle: příběhy jsou to, po čem lidé prahnou. Máte skvělý příběh, který rezonuje s lidmi? Máte i skvělé publikum.

 

Nakonec bych chtěl vás jako čtenáře požádat o zpětnou vazbu, znamenalo by to pro mě hodně. Upřímně jsem přestal být fanda sociálních sití a zrovna si dávám „sociální půst“. To znamená, že nejlepší způsob jak se se mnou spojit je prostřednictvím emailu: tomas.tydlacka@antee.cz

 

Díky, že jste dočetli až sem a tak jako vždycky

See you next Sunday

TT


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů