Bret Weinstein v podcastu s Lexem Fridmanem mluvil o budoucnosti lidstva a říkal, že jediné, co je jisté je, že budoucnost je nejistá. Proto je investice do nástrojů něco, co bude platit dividendy. Proč? Protože vědomosti jsou poprvé za dobu lidstva ve vzdálenosti jednoho kliknutí. A ta dobrá část je, že tahle „magie“ je dostupná úplně každému.
Nástroje na druhou stranu vyžadují expertízu. Představte si, že vám někdo dá do ruky zbíječku, kterou jste nikdy nepoužívali a řekne: „Teď zbíjej!“ Hádám, že to nebude úplně nejlepší zbíjení. Dobrá zpráva je, že většina lidí by na tom byla velmi podobně. Ovládnutí nástroje vyžaduje čas.
Ultimátní meta-nástroj je například učení se. S tím, jak se stupňuje míra automatizace, někteří lidé si budou muset hledat novou práci. Rozdíl v času na adaptaci v novém prostředí bude pro jejich úspěch či neúspěch klíčový. Jelikož nevíme, co bude a co nebude, je velmi pravděpodobné, že budeme nuceni svoje dovednosti adresovat a vylepšovat. Jaká je šance, že se budete muset naučit něco nového?
Nevěřím starému modelu, kdy člověk celý život pracuje v jedné firmě. Nevěřím, že budoucnost bude podporovat tyhle celoživotní specialisty. Věřím v akumulaci dovedností. Nevěřím, že budoucnost bude podporovat tyhle celoživotní specialisty. A jak jinak akumulovat dovednosti, než častou výměnou oborů? Pokud se člověk umí zrychleně učit, bude mít konkurenční výhodu oproti vrstevníkům, kteří tuto dovednost nemají.
V nadpisu jsem slíbil, že to bude o nástrojích, proto bych nerad odbočil někam jinam. Jeden z nástrojů, který mě v poslední době fascinuje je gamifikace. A to má vícero důvodů. Prvním je fakt, že pro ex-gamera, kterým jsem byl, to je jednoduše řečeno perfektní kombinace.
Gamifikace používá principy z her a aplikuje je do reálného světa. Pro příklad si zkuste představit sami sebe jako virtuální postavičku. Maria. Subway surfers. Crach bandicoot. You name it.
Původně jsem to chtěl osolit tím, že vám doporučím zavřít oči, ať si to můžete pořádně vizualizovat. Ale velmi rychle mi došlo, že by to za vás neměl, kdo číst. Takžeee, oči můžete zavřít jak dočtete instrukce.
Anyways. Vy jste postavička, která má různé stupnice. Nejvíc základní je stupnice pro zdraví, další může být mana, věci v inventáři, dovednostní atributy a tak dále. Řekněme, že vy spadnete a zvrtnete si kotník. To by pro vašeho avatara znamenalo, že se mu odečte pár jednotek zdraví. A co je na tomto báječné je, že si pro svoji postavičku můžete vymyslet jakoukoliv metriku a tu rozvíjet. Jediná hranice, která vás limituje je vaše představivost!
Gamifikace je založena na různých konceptech a teoriích, a především je spojena s motivací. Motivace se rozděluje na vnitřní a vnější. Vnitřní motivace je poháněna našimi vlastními pocity seberealizace, potřeby sebeuspokojení apod. Na vnější motivaci je právě namířená gamifikace tím, že nám nabízí motivaci ve formě dárkových předmětů, bodů, lepšího hodnocení a podobně. Pro dlouhotrvající efekt úspěšné gamifikace je třeba využívat jak vnitřní, tak vnější motivace. (Stieglitz et al. 2017)
Jeden z důvodů, proč jsou hry tak děsně návykové je fakt, že jsou briliantně nastavené. Jinými slovy incentivy proto, abyste ve hře zůstali jsou obrovské. Dostáváte nové předměty, získáváte více zkušeností a to vám odemkne více možností, účastníte se různých akcí a soutěží, jste odměňováni za to, že hrajete. No a na čem je to postavené? Na dopaminu, který v tomto smyslu funguje jako nekonečná smyčka. Dostanu nový předmět -> spustí se mi dopaminová reakce -> chci další předmět -> REPEAT.
Poté, co jsem si kupoval auto, tak první benzinka, na kterou jsem přijel, byla Shell. Chtěl jsem mít jistotu, že palivo bude kvalitní. Proto jsem se bál tankovat na stanicích, kde byla sice slibná cena pod 30,- Kč za litr, ale kvalita s visícím otazníkem. Proč to zmiňuji? Ne dávno po prvním tankování jsem zjistil, že Shell má svoji aplikaci. Ta je navrhnutá tak dobře, že za každé natankování dostáváte body, které potom můžete využít na různé akce. Musím se přiznat, že za celou dobu jsem ještě netankoval nikde jinde, než na Shell. Když se zeptáme proč? Já mám incentivy za každé tankování – jinak řečeno dostávám hit dopaminu za každé tankování. Drobné doplnění. Před pár dny jsem měl narozeniny a od Shell mi přišla do emailu zpráva, že za každé tankování v červenci dostanu dvojnásobný počet bodů. Wonderful! A tohle je způsob, jak si firma získá zákazníka pro život.
V souvislosti s gamifikací byla také vytvořena typologie hráčů. Každý z těchto typů chce dosáhnout něčeho jiného a úspěšné využití gamifikace by mělo poskytovat něco pro všechny tyto typy. Typy jsou čtyři: Alexová M. (2021)
Moc se mi líbila typologie různých druhů hráčů. Otázka je: Jaký z nich jste vy?
Doporučuji si v hlavě pohrát s tím konceptem. Nechat pracovat kreativitu a nechat se unést tokem myšlenek. Nástroj je od toho, aby se používal. A jestli jsou vám hry stejně blízké jako mně, nebudete toho litovat. Je to sranda! Ale nutno podtrhnout, že jste pouze a pouze limitováni vaší představivostí. Proto se bavte. Poznávejte. A hlavně žijte!
That is it for today
TT
Zdroje:
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář