Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Blog > Stoicismus, praktický návod na dobrý život

Stoicismus, praktický návod na dobrý život



Pain is neither unendurable or unending, as long as you remember its limits and do not exaggerate it in your imagination. - Epicurus

K čemu je filozofie určena?

Možná je lepší začít jinou otázkou. K čemu filozofie není určena? Není určena k tomu, abychom z ní dělali intelektuální MMA. Jinými slovy, není to o tom intelektuálně znát hromadu filozofických směrů a faktů, abych mohl dělat frajera s kamarády v hospodě. Ne. Ať už si myslíte, že toho víte sebevíc. Stoikové říkali, že jediný způsob jak se stát mistrem čehokoliv je přes opakování. Stejné pravidlo tedy platí o filozofii. Nestačí si jednou přečíst nějakou knížku. Důležité je aplikovat to co si přečtete. Filozofie by měla fungovat jako životní kompas. Ne vždy to půjde podle plánu, ne vždy bude všechno dobré, ne vždy budeme jednat s racionálními lidmi. A kvůli těmto a mnoha dalším důvodům je zásadní je jakou tváří se k situaci postavíme. Okolnosti ovlivnit nelze. Jsou takové jaké jsou. A my máme dvě možnosti. Buď situaci přijmeme a nebo se rozčílíme. Ta druhá možnost samozřejmě není adekvátní. Kdo kdy udělal v rozhořčení dobré rozhodnutí?

“Ambition means tying your well-being to what other people say or do. Self-indulgence means tying it to the things that happen to you. Sanity means tying it to your own actions.”

Marcus Aurelius

S jedním z mojich velmi blízkých přátel jsem měl diskuzi o tom, že mu přijde, že mám všechno na háku. A tak jsme o tom diskutovali. A došli jsme k závěru, že je to ze dvou důvodů. Tím prvním je, že mám blízko povaze k flegmatika. Druhým je fakt, že praktikuju Stoickou filozofii, kde je klíčové rozlišení věcí pod naši kontrolou a mimo naši kontrolu. Takže zajímavá kombinace kvůli, které to vypadá, že máte všechno na háku. Nicméně realita je taková, že to co je pod naši kontrolou je velmi málo. Přesně řečeno pouze naše reakce. Kontrolovat to co ostatní udělají nebo řeknou je nemožné a v případě, že tomu dáte na důležitosti, je to jistá vstupenka do psychického pekla.

Jaké jsou hlavní hodnoty stoicismu?

Courage – kuráž, Moderation – umírněnost, Wisdom – moudrost, Justice – spravedlnost

Řeknu vám krátký příběh ve kterém si budu sypat popel na hlavu, protože proč by ne. Když jsem začínal studovat Stoickou filozofii, byla to španělská vesnice. Nevěděl jsem co je co. Co mi chtějí autoři říci. A v neposlední řadě jak filozofii číst (protože je to jiné čtení než normální knihy, ale k tomu se dostanu později) Kdybyste se mě v té době zeptali o čem Stoická filozofie je, řekl bych buď totální špatnost a nebo bych toho řekl velmi málo, protože jak bych se zamýšlel nad odpovědí, brzo by mi došlo, že nemám tušení o čem je.

Hodně mi pomohlo čtení Ryana Holidaye, který je famózní spisovatel a jeho knihy jsou postavené na základech Stoicismu. Díky němu jsem si uvědomil, že nějaké stoické hodnoty existují. Možná bych na to přišel i sám, pokud bych se nad čtením hlouběji zamyslel. Konec konců Marcus Aurelius (dále jen Marcus) o nich píše opakovaně ve svém deníku „Meditations“ To jsem ale odbočil, takže zpátky k hlavním hodnotám.

If it is not right do not do it, if it is not true do not say it.

Marcus Aurelius

Kuráž

Marcus často píše o tom jak být dobrým člověkem. Úkolem dobrého člověka je rozeznat dobro od zla a v každé situaci se zachovat správně. A to neměně na okolnostech. důvod proč je zdůrazňováno dělat to správné, protože dělání opaku by zkorumpovalo naši duši (více o tom píšu pod hodnotou „moudrost“). To v podstatě znamená, že dobré skutky děláme stejně jak pro ostatní tak pro sebe.

Je pozoruhodné, že Marcus nad takovými věcmi přemýšlel. Vždyť měl všechno co by si člověk přál. Byl římským císařem, vyrůstal v bohatství, měl armádu poddaných, měl otroky, měl hromadu peněz a i přesto takovým pokušením nepropadl a žil pokorný život. To je na jednu stranu skvělé v tom, že nám všem šel příkladem. Marcus neměl v úmyslu publikovat knížku o Stoicismu, jeho knížka Meditace je sbírka jeho soukromých deníků. Jsou to jeho myšlenky. A o to je ještě víc fascinující jak moc jsou jeho tisíc plus leté myšlenky dneska relevantní. Díky jeho neplánovanému příspěvku, můžeme aspirovat k jeho ideálu.

Kuráž spočívá v tom, že ne pokaždé budou karty v našich rukou. Ne pokaždé bude dělání té dobré věci jednoduché. Budeme muset překonat strach. Budeme muset navázat nepříjemnou konverzaci. Budeme muset někoho konfortovat. Někteří nebudou hrát podle pravidel. Někteří budou pro vlastní prospěch lhát. Stoikové to akceptovali a věděli, že žádné venkovní vlivy nemůžou narušit naši vnitřní citadelu. I když cítíme strach (ano i Stoikové strach cítí, jsou to taky jen lidé. Nepočítáme samozřejmě sociopaty a psychopaty) je důležité udělat správnou věc.

To kým jsme je determinováno tím jak se zachováme. Aby člověk žil dobrý život, musí se stát dobrým člověkem. A cesta za tímto ideálem je dlážděná dobrými skutky. Nutno dodat, že člověk se jen tak dobrým nestane. Nefunguje to tak, že po sto dobrých skutcích dostanete nálepku dobrý člověk a do konce života můžete být č*rák. Ne. Tak to nefunguje.

Dobrým člověkem jste dokud vaše činy jsou dobré. Možná vás napadá otázka „to dobří lidé nedělají chyby?“ samozřejmě, že dělají. Nicméně dokáží přiznat svoji chybu a poučit se z ní. Život je moc krátký proto abyste udělali všechny chyby. Eleanor Rooseveltová jednou řekla “Learn from the mistakes of others. You can’t live long enough to make them all yourself.” Čtení je dovednost díky které se těmto chybám můžeme vyhnout, proto čtěte a studujte životy ostatních. Možná i životy Stoiků, stojí to za to.

All things are poison, and nothing is without poison, the dosage alone makes it so a thing is not a poison.

Paracelsus

Umírněnost

Jako první chci vysvětlit co je myšleno slovem umírněnost. Pokud máte zkušenost se Stoiky, můžete tento odstavec přeskočit.

Co to je umírněnost? Tak jako já, možná i vy máte v životě oblast ve které nemáte rovnováhu. Jedná se o činnost nebo oblast, která je buď opomíjena a nebo přeháněna. Nějaké příklady můžou být: kompulzivní sledování telefonu každou minutu, přejídání (něco s čím sám zápasím, takže vítejte v klubu), pití alkoholu, hodiny strávené sledováním sociálních sítí nebo sledování Netflixu, nebo si doplňte to vaše co přeháníte.

Pravda je v tom, že každý máme nějakou oblast, které by se hodilo menší či větší umírnění. A pokud si říkáte „já nic takového nemám“ tak sami sobě lžete. My lidé jsme z nějakého důvodu neskutečně špatní v umírněnosti. Sám jsem toho obětí. Je to mentalita „všechno nebo nic“. Klíč je v tom naučit se pracovat s našimi impulzy a být k sám sobě upřímný. Jeden ze Stoiků Seneca často píše o lidech, kteří se ze zálibou na hostinách přejídali do bezvědomí. Upíjeli svoje hrdla ve víně. Nebo si libovali v zábavě s lehkými holkami. Stoikové si toho byli vědomi a snažili se balancovat svoje impulzy. Seneca se například schválně stravoval tou nejlevnější stravou a chodil v těch nejbídnějších šatech (i přesto, že to byl římský ekvivalent úspěšného podnikatele) právě proto, aby si nezvykal na jeho lepší poměry. Ale to je téma na samostatný článek. Jak řekl Paracelsus, všechny věci jsou jed. Dávka je to co určí jak moc jedovaté to bude.

Moudrost

Co to vůbec znamená když se o někom řekne, že je moudrý? Znamená to, že přišel na základní principy, kterými se život řídí? Znamená to, že všechno zná, všude byl? Znamená to, že je úspěšný v jeho doméně? Trochu jsem o tom psal na začátku, takže na to navážu. Žít dobrý život znamená být dobrým člověkem. A tohle pravidlo platí i naopak. Moudrost se skrývá ve vědomosti toho, že špatné činy ničí náš charakter. A být člověkem s charakterem znamená, dělat dobré skutky. A dělat dobré skutky znamená být dobrým člověkem. A tím se nám smyčka uzavírá. Také si myslím, že Marcus a ostatní Stoikové věřili v tvrdou práci na sobě. Z toho důvodu si hodně z nich vedlo deník a pravidelně do něj přispívali. Někteří jako Seneca analyzovali každý večer co se za celý den událo a co mohli udělat lépe.

Co může pošpinit naši duši? Nejsou to okolnosti ať jsou sebevíce špatné. Nejsou to zrady od lidí, kterým jsme věřili. Žádná moc z venší nemůže narušit to co je uvnitř. Je to náš úsudek nad skutečnostmi, kvůli kterému se trápíme. Seneca často píše o tom, že víc trpíme v představách než v realitě. Což je velká pravda když se nad tím zamyslíte. Kolikrát jste měli udělat něco těžkého a přemýšleli jste jestli do toho jít a na závěr to vůbec nebylo tak strašné jak jste si v představovali.

Okolnosti můžou být špatné, můžou být dobré. Nemůžeme je změnit. Jsou takové jaké jsou. I když nám teče do bot. I když máme pocit, že celý svět stojí proti vám. Jediná věc nad kterou máme plnou kontrolu jsou naše činy.

Spravedlnost

Když se vrátíme o století zpátky, některé z největší zločinů proti lidskosti se udály. Hitler a Stalin se dostali k moci a jako důsledek milióny lidí přišli o své milované. Proč to zmiňuju? Občas dumám nad tím jak bych se zachoval kdybych žil v té době v Německu. Postavil bych se režimu a řekl pravdu? A nebo bych zůstal mlčet. Ono to totiž nebylo tak jednoduché. Tresty pro odpůrce režimu byly často vztaženy na celé rodiny. Poseru to já. Odsere to celá moje rodina. Byl bych ochoten postavit svoji rodinu ultimátnímu riziku? Nevím. Naštěstí se s takovou otázkou nemusím potýkat. Nicméně právě tohle jsou časy kdy je filozofie opravdově otestována. Říká se, že těžké časy odhalují charakter.

Měli bychom být vděční, že se s takovými otázkami nemusíme potýkat. To ale neznamená, že budeme krást nebo lhát. Ani jedno nemá nic společného se spravedlností. A také to nesouvisí s tím jak být dobrým člověkem. Dělejte jen to co je správné. A jak poznat co je co? Marcus hodně mluví v meditacích o „directing mind“ což volně přeložím jako naše logika. Právě tu máme používat na rozlišení toho co je dobré a toho co je špatné.

Jak číst filozofii?

Nemůžu doopravdy hodnotit ostatní filozofické směry, protože to co o nich vím by se dalo zaokrouhlit na nulu. Každopádně mám tušení, že způsob jakým je studovat bude podobný, ne li úplně stejný. Když čtete román, tak máte jasný posloupný děj. A to je velký rozdíl mezi filozofií. Nemá smysl to hltat jednou po druhé a pomocí rychlého čtení se materiálem bleskově prokousat. To dopadnete jako nešťastný Tomáš, který neví jaká bije. Chcete aby se myšlenky staly součástí vás. A to protože filozofie není na intelektuální flex, ale na její praktické využití.

Když budete postaveni do situace kde se musíte rozhodnout mezi dobrým a špatným, budete vědět jak jednat. A do toho bodu se nedostanete jinak než hlubokým přemýšlením nad myšlenkami, které vám filozofie prezentuje.

Nelze předpokládat, že po jednom přečtení budete Stoiky chápat. Nedokážu spočítat kolikrát jsem znovu otevřel Meditace od Marca Aurelia. Nejde to spočítat proto, že si ji otevřu každý měsíc. Někdy každý týden. A myslím si, že každá filozofie, která za to stojí by se měla studovat celý život. Kdybych to měl shrnout, tak čtení filozofie je dlouhodobý proces. Proces který vyžaduje hluboké zamyšlení. A z toho důvodu ho nelze uspěchat.

Možná vás i napadnou situace z vlastního života kde byste novou moudrost mohli aplikovat. A o tom to celé je. Nelze očekávat nic zázračně rychlého. Každopádně pokud se do Stoicismu ponoříte, garantuju vám, že váš život a život vašich bližších bude lepší. Jak žít dobrý život? O tom to celé je.

Shrnutí

  • Rozlišujte věci mimo naši kontrolu a věci pod naši kontrolou
  • Cesta k dobrému životu, je konat dobré skutky
  • Rozdíl mezi jedem a lékem je jeho množství
  • Dělejte to co je správné neměně na okolnostech
  • Pozastavujte se při čtení. Buďte jako houba, která do sebe nasává moudrost. Staňte se materiálem, který čtete.

Na závěr vás nechám zamyslet se nad vybranými úryvky z Meditací od Marca Aurelia. Můžete díky tomu vyzkoušet tipy se kterými jsem vás tady zanechal. Upozorňuju, že to je celé v angličtině. Takže pokud s tím nejste komfortní, napište do googlu „hovory k sobě Marcus Aurelius“

Pod úryvky z meditací jsem vám sepsal zdroje které jsou podle mě dobré místo pro začátek.

Co pro vás znamená žít dobrý život?

Dejte vědět do komentáře.

 

“To escape imperialization—that indelible stain. It happens. Make sure you remain straightforward, upright, reverent, serious, unadorned, an ally of justice, pious, kind, affectionate, and doing your duty with a will. Fight to be the person philosophy tried to make you.

Revere the gods; watch over human beings. Our lives are short. The only rewards of our existence here are an unstained character and unselfish acts.”

Excerpt From: Marcus Aurelius. “Meditations”. Apple Books.

“Implements, tools, equipment. If they do what they were designed for, then they work. Even if the person who designed them is miles away. But with naturally occurring things, the force that designed them is present within them and remains there. Which is why we owe it special reverence, with the recognition that if you live and act as it dictates, then everything in you is intelligently ordered. Just as everything in the world is.”

“Some of us work in one way, and some in others. And those who complain and try to obstruct and thwart things—they help as much as anyone. The world needs them as well.

So make up your mind who you’ll choose to work with. The force that directs all things will make good use of you regardless—will put you on its payroll and set you to work. But make sure it’s not the job Chrysippus speaks of: the bad line in the play, put there for laughs.”

“Ambition means tying your well-being to what other people say or do.” “Self-indulgence means tying it to the things that happen to you. Sanity means tying it to your own actions.”

“Surrounded as we are by all of this, we need to practice acceptance. Without disdain. But remembering that our own worth is measured by what we devote our energy to.”

“No matter what anyone says or does, my task is to be good. Like gold or emerald or purple repeating to itself, “No matter what anyone says or does, my task is to be emerald, my color undiminished.”

“Frightened of change? But what can exist without it? What’s closer to nature’s heart? Can you take a hot bath and leave the firewood as it was? Eat food without transforming it? Can any vital process take place without something being changed? Can’t you see? It’s just the same with you—and just as vital to nature.”

“Everywhere, at each moment, you have the option:

• to accept this event with humility

• to treat this person as he should be treated

to approach this thought with care, so that nothing irrational creeps in.”

“Think of yourself as dead. You have lived your life. Now take what’s left and live it properly.”

“It’s silly to try to escape other people’s faults. They are inescapable. Just try to escape your own.”

“On the verge of dying and still weighed down, still turbulent, still convinced external things can harm you, still rude to other people, still not acknowledging the truth: that wisdom is justice.”

“Nothing happens to anyone that he can’t endure. The same thing happens to other people, and they weather it unharmed—out of sheer obliviousness or because they want to display “character.” Is wisdom really so much weaker than ignorance and vanity?”

As Epictetus says, there’s some stuff that’s up to us, some stuff that’s not. The work is up to you. Everything else is not. If you’re in this for external rewards, god help you.

 

Until next Sunday

TT

 

Zdroje

Ryan Holiday

Tim Ferriss Fear setting

Hovory k sobě Marcus Aurelius

Letters from Stoic – Summary

On Shortness of life – Seneca

 


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů