Co to je značka? Představ si zeleného skřítka. Alzu. Co je první věc, která tě napadne když se řekne slovo "Alza"?
Na co myslíš je značka Alzy. Marty Neumeier říká, že značka je náš žaludeční pocit o konkrétní značce.
Když se na značku podíváme z prvních principů k čemu se dostaneme? Jiným slovy, co je elementární pravdou o brandu?
Ultimátně jde o vztah mezi mnou (značkou) a tebou. Jaký pocit v tobě já (značka) vyvolávám? Jaké mínění o mě (značce) máš?
Nabízí se ptát se: Jak docílíš toho, aby mě (značku) lidé milovali?
Záměrně sebe označuju jako značku protože každý máme značku. Nevěříš? Zkus tento test: zeptej se 5 nejbližších lidí jak by tě v krátkosti popsali. Pro lepšího pamatováka to označím jako "pětka z testu". Bylo to totiž moje typické jednání na gymplu.
Když si představíš zasedací místnost TOP managementu v jakékoliv firmě a dojde řeč na brand, přijde na jednoduchou otázku na kterou neexistuje jednoduchá odpověď. Jak měřit velikost značky?
Jo. Excel a jeho tabulky zde nemají žádnou moc. Přece jenom: jak změříš pocit svých zákazníků? Ve zkratce. Těžko.
Když ji nemůžeme měřit, proč bychom se jejím budováním měli zatěžovat?
Lidé si nekupují produkt protože má určité parametry, nýbrž proto, jaký pocit mají z jeho vlastnictví. Zeptej se někoho, kdo nosí s hrdostí boty od Gucciho. Dělá to kvůli tomu, že jsou pohodlné? Že mají 2.32 cm vysokou podrážku? Pravděpodobně ne. Dělá to kvůli pocitu, který ma když ve svých Gucci flip flops vysedá z ojetého bavoráku a tankuje plnou nádrž naturalu 95 za 36 Kč na litr (inflace je svině) do svého nablýskaného bavoráku.
Jak značku budovat?
Představ si dům. Ten musí mít pevné základy, jinak by z něj byla při prvním větru hromada kamení. Jeden z těchto stavebních kamenů je víra.
Věřím značce, že bude plnit to co slíbí? Jestli ředitel řekne, že budou Gucci Crocsy. Fakticky svoje sliby dodrží?
Druhý kámen je hodnota.
Je pocit, který mi značka přináší hodnotný? Někdo má rád být středem pozornosti, tudíž nosí gucci crocs. Někdo je nerad středem pozornosti, proto si boty s krokodýlem pořizovat nebude. It's that simple.
Pokud bych danou věc nevlastnil, kolik bych za ni zaplatil? (děkuji za vypůjčení Greg McKeown)
Třetí kámen je kvalita.
Je náš produkt špičkový? Pokud ne, tak co tady děláme?
A to je jeden z mnoha konceptů, který lze aplikovat na budování značky. Odborně se mu říká pilíře značky.
Nad čím bádám je jedno. Nerozumím tomu proč se v kontextu značek mluví tak málo o empatii? Poznámka: empatie v kontextu politických značek může znamenat to, že svoji cílovce přidám několik tisíc na důchod. Je to očividní populismus, nicméně jak je vidno, na určitou cílovku to funguje. A proto se hodí a patří označit to za patřičnou manipulativní empatii.
Proč je empatie tak důležitá? Konec konců, podstatné je co si o produktu myslí zákazník. Je fuk jak moc super produkt máš, pokud jsi jediný kdo to přesvědčení sdílí.
Kevin Kelly ve své eseji "1000 True fans" říká, že stačí 1000 věrných fanoušků k tomu, aby jsi si vydělal nadprůměrné peníze.
Kdo je tvých 1000 věrných fanoušků? Ještě důležitější je se ptát: Jak je uděláš šťastnými?
Mějte se skvěle!
TT
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář