Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Online marketing > SEO optimalizace pro vyhledávače

Jak funguje SEO?

Na internetu často vídám dotazy typu "co to je SEO optimalizace?" nebo "jak optimalizovat SEO?" a podobné. Nemůžu si pomoct a potřebuji to adresovat. Za akronymem SEO se skrývá "search engine optimalization" a tudíž říkat, že budeme optimalizovat optimalizaci dohledatelnosti je češtinářský nesmysl. 

Začneme s tím co SEO není:

SEO je dlouhodobé

Když začínáte spolupracovat se SEO specialistou nebo agenturou, časový horizont ve kterém budete spolupráci vyhodnocovat je alespoň 3-6 měsíců. Pro některé lidi to může být velký bubák protože, je to velký rozdíl od PPC kampaní u kterých vidíte výsledky okamžitě. Bubák má své uplatnění, jelikož pokud vyberete špatného specialistu, bude vás to stát peníze, čas a ušlé příležitosti.

Podle aktuálních algoritmů Googlu se vyplatí publikovat originální obsah, který je pro čtenáře užitečný. Jen to nestačí. Je nutné mít po ruce specialistu, který obsah upraví pro vyhledávače. Nejen to, algoritmy Googlu se neustále mění a kvalitní specialista by vás o všech změnách měl informovat. 

SEO není o prvních pozicích

Pokud vám bude někdo říkat "dostaneme vás na první pozice na tyto klíčová slova", tak by vám měl sepnout červený vykřičník. Ten člověk totiž pravděpodobně kecá. Misí Googlu je "Přinášet co nejrelevantnější a nejspolehlivější informace" opravdu si myslíte, že specialista je schopen porazit 140 000 talentovaných doktorantů z Googlu? Velmi nepravděpodobné.

Dostat se na první pozice je těžké, v některých případech to může trvat roky a někdy jste prostě přišli pozdě a konkurence má takovou sílu, že vést vyhledávačovou bitvu postrádá ekonomický smysl. 

Z dat vychází, že více než 90% uživatelů kliká na jeden z výsledků na první stránce výsledků (SERP). SEO tedy není o tom na kolik hledaných výrazů jste na prvním místě, nýbrž pro kolik relevantních klíčových slov se umisťujete na prvních 10 pozicích. 

 

Procento lidí, kteří v rámci SEO klikají na výsledky vyhledávání uvedeny na první stránce.

Kolikrát napíšete klíčové slovo už dávno nehraje roli

Když jste měli v roce 2000 webovou stránku, stačilo opakovat klíčové slovo na které chcete stránku optimalizovat. Dvacetdva let je v kontextu digitálu rozdíl mezi 20. stoletím a pravěkem. Přirozeně algoritmy Googlu nebo jiných vyhledávačů se exponenciálně zlepšili. Ku příkladu v roce 2018 Google přišel s novou aktualizací zvanou "Medic update", který zahrnoval nový algorytmus EAT. EAT je zkratkou pro E - expertízu, A - autoritu, T - věrohodnost a je to jeden z mnoha modelů, které Google používá pro vyhodnocování výsledků hledání. Druhým příkladem je YMYL neboli "Your Money Your Life" což v překladu znamená "tvoje peníze, tvůj život" a ten se zaměřuje na webové stránky, které lidem radí jak se starat o své zdraví nebo jak nakládat s penězmi. Pokud takovou stránku provozujete, dejte si majzla, abyste neporušovali některé z Googlích algoritmů.

 

Google algoritmy YMYL a EAT jsou jedny z mnoha algoritmů, které je důležité respektovat při SEO webových stránek.

Vzdělání je irelevantní, chtějte vidět výsledky práce

To, že má člověk vysokou školu zaměřenou na marketing neznamená, že z něj bude kvalitní SEO specialista. Díky škole bude mít přehled o tom jak marketing ve vyhledávačích zapadá do celkové marketingové strategie, ale ani to ho nepředurčuje k tomu aby vám přinesl výsledky ve vyhledávačích. Nehledě na to, že v dnešní době může prakticky kdokoliv jít na YouTube, podívat se na pár videí a tvářit se jako expert. Ptejte na výsledky práce a zjišťujte co nejvíce informací. Špatná volba vás bude stát nejen vyhozené peníze, ale i pokles ve vašich pozicích.

 

Kolik stojí kvalitní SEO?

Podle portálu indeed.com je průměrný plat SEO specialisty 39 533 Kč což je hodinová sazba 247 Kč při předpokladu standardního pracovního týdne. Chce snad někdo mít průměrné výsledky? Kvalitního specialistu je potřeba si hýčkat zlatem (říká SEO specialista). Není neobvyklé, že top SEO konzultanti si účtují více než 2500 Kč na hodinu.

Při výběru specialisty bude samozřejmě hrát roli cena. Nemyslím si, že platí pravidlo "čím dražší, tím lepší" a tudíž doporučuji před začátkem spolupráce specialistu otestovat. Chtějte po něm výsledky jeho práce, reálné příklady klientů a co u nich řešil. Použijte třeba takovou otázku:

"Jakou největší překážku jste u předchozích klientů musel/i zdolat? Jak jste při jejím řešení postupovali? Máte nějaké certifikace, jaké?"

"Kolik nás to bude stát o co můžeme očekávat?" Je velmi těžká otázka, záleží totiž na mnoha faktorech. Startovací čára pro pololetní spolupráci s kvalitním specialistou nebo agenturou vás bude stát alespoň 50-60tis a může končit v jednotkách statisíců, záleží co všechno bude v optimalizaci zahrnuto. Optimalizace dohledatelnosti nemá jednu velikost, která padne všem. Mezi faktory, které cenu determinují patří:

  • Jaké jsou vaše aktuální pozice ve vyhledávačích?
  • Jaké jsou nedostatky v rámci off page SEO nebo on page SEO?
  • Jak moc je váš segment konkurenční?
  • Co pro vás znamená úspěch v kontextu SEO, případně celého digitálního marketingu? (řešit dohledatelnost totiž není vždy správné řešení.
  • Jaká je vaše hlavní nabízená idea (na to můžu napsat článek a prolinkovat ho)?
  • Jak silná je vaše značka?

 

Vaše asistentka to nedá

Možná vás v průběhu napadlo, že je to drahé a uděláte si to raději sami. To nedoporučuji, protože se může stát, že si zhoršíte vlastní pozice ve vyhledávačích. A co je jednou ztraceno se těžko získává nazpět. Pokud opravdu trváte na svém, tak si alespoň zaplaťte kvalitního konzultanta, který vám provede důkladnou analýzu vašeho webu a ukáže vám správný směr. SEO sice není raketová věda, ale je to dynamicky se měnící obor ve kterém techničtí nerdi jako já prosperují. 

Chcete podat pomocnou ruku s webem?

Domluvte si 30 minutovou konzultaci zdarma